SZÍNHÁZI NEVELÉS

A Marczibányi Téri Művelődési Központ huszonöt esztendeje kiemelt alapfeladatának tekinti a gyermek- és ifjúsági korosztály színházi nevelését. Megkérdőjelezhetetlen érdemünk és vitathatatlan szerepünk van abban, hogy Magyarországon létezik a színházi nevelés és színházi nevelési társulatok működnek. Megalakulásuk óta támogatjuk az első hazai színházi nevelési csoport, a Kerekasztal Társulás működését.
Saját erőforrásaink és a Nemzeti Kulturális Alap, valamint a II. Kerületi Önkormányzat támogatásával szervezünk térítésmentes színházi nevelési előadásokat. A II. kerületi oktatási intézmények mellett számos fővárosi és vidéki iskolával  folyamatos, aktív kapcsolatban állunk. A hétköznap délelőttönként, 2-3 órás időtartamban megvalósuló színházi nevelési előadások páratlan közösségi és szociális élményt jelentenek a hozzánk érkező általános és középiskolai osztályoknak.
A színházi nevelési előadás magas művészi színvonalon kidolgozott színházi részből, jelenetekből és a nézők aktív részvételére épülő feldolgozó részből áll.
A foglalkozásokon mindig csak egy osztályt tudunk vendégül látni előzetes bejelentkezés, időpont egyeztetés után. Az évad során – a II. kerületi iskolákon kívül – az ország minden területéről fogadunk iskolai osztályokat, az általános és középiskolák teljes életkori tartományának tudunk színházi nevelési programot kínálni.

Jelentkezés, információ: Juszcák Zsuzsa (juszcak.zsuzsa@marczi.hu, 06 70 335-6285)

MIT NEVEZÜNK SZÍNHÁZI NEVELÉSNEK?

„A közönség nem pusztán megfigyelő, de adott esetben partner, akit arra biztatnak, hogy közbeszóljon, kérdezzen, magyarázzon, véleményezzen és együtt játsszon.” (Mezei Éva)

A gyerekek, fiatalok tanítása és nevelése nem fejeződik be az iskolában, sőt izgalmasabb folyamatok indulhatnak onnan kilépve. A színházba jutás rendkívüli szociális és kollektív élményt jelent. A színházi nevelési programok ereje – a művészi élményen túl – abban rejlik, hogy sajátos eszközeik révén hatékonyan kapcsolódnak be az oktatási és nevelési folyamatokba. (Kaposi László)

A színházi nevelés – theatre in education – egyedülálló művészetpedagógiai módszer. Ez a színházművészet és a reformpedagógia legjavát ötvöző műfaj olyan életre szóló élményben részesíti a fiatalokat, amely az őket körülvevő világ megértésére és az ahhoz való viszonyuk kialakítására sarkallja őket. Egy színházi nevelési program, kísérletező, formabontó színházat kínál nézőinek – gyakran kortárs drámairodalmat használva –, hiszen az erőteljes színházi élmény jelenti az alapját a közös gondolkodásnak. A színházi nevelési program tehát magas művészi színvonalon kidolgozott színházi előadásból és a nézők – általános vagy középiskolai diákcsoport – aktív részvételére épülő feldolgozó részből áll. A foglalkozásokon a – színészként és drámapedagógusként egyaránt képzett – színész- drámatanárok mindig csak egy osztállyal dolgoznak, hogy minden egyes vélemény, ötlet, személyes megjegyzés meghallgatásra találjon. A színházi nevelési foglalkozásokon minden esetben erkölcsi-morális, életkori, társadalmi és mikroközösségi problémákat járunk körül a hozzánk látogató gyerekekkel, fiatalokkal közösen. Célunk, hogy a néző-résztvevő belehelyezkedjen a felkínált helyzetbe, és meghatározza ahhoz fűződő viszonyát! A módszer ily módon nagyban hozzájárul a társadalmi felelősség minél szélesebb körű tudatosulásához. A műfaj alaptézise, hogy a gyerekek önálló tapasztalatokkal és véleménnyel rendelkező autonóm személyiségek, akiknek lehetőséget kell teremteni, hogy biztonságos környezetben tegyék próbára és alakítsák értékrendjüket, hogy egészséges, szociálisan gondolkodó tagjai lehessenek társadalmunknak.